Przejdź do kategorii produktów Przejdź do koszyka Przejdź do nawigacji

Nie interesują mnie zniżki i promocje, chcę ukryć pasek

Jak przygotować rower do sezonu

Wiosna zbliża się wielkimi krokami, dlatego najwyższy czas odkurzyć rower i dokładnie go sprawdzić przed pierwszą przejażdżką. LIBERTA TOUR podpowie Wam, jak to zrobić.


Spis treści

W tym okresie zaczyna się robić coraz cieplej i ciągnie nas wszystkich na zewnątrz. Niektórzy idą na spacer do lasu, inni biegają, ale my, miłośnicy jazdy na rowerze, wyciągamy rower z garażu i zaczynamy planować wycieczki rowerowe. Ci odważniejsi, którzy nie pozwolili rowerowi odpocząć nawet w miesiącach zimowych, muszą przeprowadzić tylko drobną konserwację i mogą kontynuować pokonywanie kolejnych kilometrów. 

 

      Chłopaki z Liberta Tour

Adam

23 lata, student na kierunku Maszyny i Urządzenia Chemiczne i Spożywcze. Adam dołączył do wyprawy w 2016 roku podczas podróży na Ukrainę jako kierowca, na ostatniej wyprawie dookoła Słowacji spróbował również swoich sił jako rowerzysta na rowerze Liberta.

 

 

Matěj

24 lata, zawodowy strażak - ratownik. Matěj jest najsilniejszym ogniwem wśród rowerzystów na wyprawie, fizycznie i psychicznie ciągnie wyprawę w najtrudniejszych chwilach.

 

 

 

Boris

23 lata, maszynista. Jest autorem pomysłu i założycielem projektu Liberta tour, mechanikiem rowerów i pojazdu pomocniczego. Nie ma chyba niczego, czego nie potrafiłby naprawić.

 

 

Martin

26 lat, profesjonalny fotograf – kamerzysta. Martin jest odpowiedzialny za przygotowanie i medialne relacje z całego projektu. Podczas całej wyprawy z aparatem w ręku dokumentuje weselsze i smutniejsze chwile. 

 

 

Lukáš

29 lat, kierowca samochodu towarzyszącego - Feldy. Po ostatniej wyprawie w 2016 roku stwierdził, że jego kolana nie wytrzymają kolejnej podróży na tak małym rowerze, dlatego wybrał wolne stanowisko kierowcy. 

 

 

 

Przede wszystkim zawczasu


Wspomnianej konserwacji i sprawdzeniu stanu technicznego roweru powinien poświęcić się każdy i to zawczasu, zanim serwisy rowerowe nie będą przepełnione, jak to zwykle bywa każdej wiosny. Podstawową kontrolę roweru każdy z nas może przeprowadzić samodzielnie w domu, a następnie zdecydować, czy konieczne jest oddanie roweru w ręce specjalisty, czy możemy bezpiecznie wyruszyć na pierwszą wiosenną jazdę. Nasze Liberty odpoczywają po letniej wyprawie dookoła Słowacji, dlatego podstawową kontrolę i konserwację pokażemy na zwykłym rowerze MTB. 

Opony

Zacznijmy od oględzin opon, czy nie są uszkodzone i czy nie wymagają wymiany. Opona w nienagannym stanie gwarantuje dobrą przyczepność do nawierzchni, co zapobiega niepotrzebnym przebiciom, a w najgorszym wypadku upadkom. Bieżnik opony nie powinien być wytarty, a boki nie mogą być popękane. Sprawdźmy również, czy są odpowiednio napompowane, tzn. czy mają prawidłowe ciśnienie w stosunku do nawierzchni, po której zamierzamy jeździć. W rowerach MTB ciśnienie powinno być niższe, a w szosowych wyższe. W naszych Libertach mamy 24-calowe koła z oponami Schwalbe, z którymi przez 15 dni na trzech rowerach mieliśmy tylko trzy przebicia, które jednak były spowodowane brakiem taśmy izolacyjnej na obręczy. Po tej naprawie dętki były praktycznie niezniszczalne.

 

Koła, szprychy, piasty

Następnym krokiem jest sprawdzenie samych kół. Kręcimy kołami i sprawdzamy, czy nie ma tzw. ósemki - wychylenia na boki. Jeśli któreś z kół wychyla się na boki, a nie mamy doświadczenia w naprawie, zalecamy powierzyć rower specjalistom z serwisu, abyśmy nie pogorszyli sytuacji domowym centrowaniem. Po sprawdzeniu obręczy sprawdzamy szprychy, czy żadna z nich nie jest pęknięta lub poluzowana. Nam udało się złamać jedną szprychę podczas 1500 kilometrów. Na szczęście stało się to dopiero pod koniec podróży i jej wymiana nie była konieczna. Po sprawdzeniu szprych przyjrzymy się również piastom, czy nie mają dużego luzu lub nie wydają dziwnych dźwięków, które mogą wskazywać na problemy z łożyskami. Jeśli coś wydaje się nie tak, a nie potrafisz rozłożyć piasty, powierz rower w ręce specjalistów. Ten element w złym stanie technicznym może być bardzo niebezpieczny.

 

Hamulce

Ważnym elementem każdego roweru są hamulce. W Libercie są dwa: przedni, który ze względu na swoją skuteczność jest raczej ozdobą, oraz tylny, tzw. torpedo, który jest zintegrowany w piaście i aktywuje się przez naciśnięcie pedałów do tyłu. W twoim rowerze masz prawdopodobnie lepsze hamulce i zdecydowanie nie powinieneś zapominać o ich kontroli i ewentualnej konserwacji. Jeśli masz w rowerze hamulce szczękowe, tzw. V-brake, sprawdź ich skuteczność i stan klocków hamulcowych, które nie powinny być starte. W przypadku hamulców tarczowych, które mogą być mechaniczne lub hydrauliczne, zalecamy również sprawdzenie stanu tarcz, które powinny być proste i nie powinny ocierać o klocki. W hamulcach mechanicznych sprawdź linkę stalową, aby nie była w żadnym miejscu zużyta, hamulce hydrauliczne nie mogą być zapowietrzone. Mogłoby to skutkować niską skutecznością układu hamulcowego i wrażeniem, że naciśnięcie dźwigni hamulca jest miękkie, prawie do samej kierownicy. W takim przypadku konieczna jest wymiana oleju. Jeśli nie masz z tym doświadczenia, to znów obowiązuje zasada, że lepiej powierzyć rower profesjonalnemu serwisowi.

 

Widelec, amortyzatory

Liberta ma jedną wielką zaletę, swoją prostotę. Żadnego zawieszenia, żadnych przerzutek, żadnych problemów. Jeśli jednak wasz rower ma amortyzowany widelec lub tylny amortyzator, poświęćcie im przed sezonem swoją uwagę. Golenie widelca nie powinny być mechanicznie uszkodzone, aby nie niszczyły gumowych uszczelek. Z widelca ani z amortyzatora nie powinien wyciekać żaden olej ani smar. Jeśli posiadacie rower dłużej i nie poświęciliście widelcowi dużej uwagi, powinniście rozważyć jego duży serwis - wymianę oleju i uszczelek. W przypadku, gdy widelec działa bez większych problemów, wystarczy golenie spryskać olejem silikonowym, kilka razy ścisnąć i wytrzeć do sucha. Należy uważać, gdzie rozpylamy olej, aby nie dostał się na tarczę hamulcową lub obręcz. Jeśli tak się stanie, należy te elementy odtłuścić przeznaczonym do tego odtłuszczaczem.

 

Kierownica, siodełko

Następnie sprawdzimy kierownicę, jej nachylenie i mocowanie w mostku. Wszystkie śruby powinny być dokręcone z zalecanym momentem. Sprawdzimy też ustawienie siodełka, jego wysokość, nachylenie i dokręcenie w ramie. Jeżeli podczas jazdy słychać trzaski z ramy, to może je powodować właśnie rura podsiodłowa. Ten problem rozwiążemy smarując ją wazeliną przeznaczoną do tego celu. 

 

Rama

Po dokładnym umyciu i wyczyszczeniu roweru, przeprowadzamy wizualną kontrolę ramy. Szczególną uwagę zwracamy na spawy i łączenia, sprawdzając, czy nie pojawiły się pęknięcia, które mogłyby doprowadzić do złamania ramy podczas jazdy. Dokładnie oglądamy również dolną rurę, narażoną podczas jazdy na uderzenia kamieni i innych zanieczyszczeń.

 

Przerzutki, łańcuch

Na koniec sprawdzamy napęd i przerzutki. Liberta ma tutaj przewagę, ponieważ posiada tylko jedną przerzutkę. Wystarczy więc sprawdzić stan łańcucha, który dość często się rozciąga, oraz stan zębatek. Każdy nowszy rower posiada jednak przerzutki, których działanie i stan należy sprawdzić przed sezonem. Zmiana biegów musi być płynna i precyzyjna. Jeśli tak nie jest, możemy wyregulować przerzutki bezpośrednio na przerzutce lub na manetce na kierownicy.


Sprawdzamy również stan łańcucha, używając do tego specjalnego miernika lub zwykłej suwmiarki, którą ustawiamy na długość 132 mm i wkładamy w ogniwa łańcucha. Jeśli suwmiarka nie wpasuje się, powinniśmy rozważyć wymianę łańcucha, aby uniknąć kosztownej naprawy, która będzie obejmowała również wymianę kasety. W rowerze szosowym łańcuch powinien być wymieniany co 3-4 tysiące kilometrów, a w rowerze, w którym łańcuch jest bardziej obciążony - MTB lub Liberta podczas jazdy po Słowacji, powinniśmy rozważyć wymianę co tysiąc kilometrów. Podczas naszej podróży przejechaliśmy 1500 kilometrów, a łańcuchy są tak rozciągnięte, że nadają się tylko na wystawę na półce. Jeśli łańcuch jest w porządku, czyścimy go odtłuszczaczem lub specjalną myjką. Wycieramy do sucha i smarujemy specjalnym olejem, który po nałożeniu również wycieramy do sucha. Ważne jest, aby nasmarowane były wewnętrzne ogniwa łańcucha, a nie zewnętrzne powierzchnie, które przyciągałyby kurz i tworzyły pastę ścierną, która jeszcze bardziej zużywałaby łańcuch.

 

Gotowe!

Tak skontrolowane koło wyregulujemy i możemy ruszać w drogę lub odwieźć je do serwisu, ponieważ trzeba będzie się mu bliżej przyjrzeć. Jeśli nie masz czasu na sprawdzenie lub naprawę, udaj się do najbliższego serwisu rowerowego, im szybciej, tym lepiej, ponieważ w najbliższych tygodniach mechanicy będą mieli ręce pełne roboty. Liberta Tour życzy Ci wielu szczęśliwych kilometrów i mnóstwa pięknych wrażeń!

 

Przydatne linki

 

Autor: Liberta Tour

Źródła: archiwum autora, libertatour.sk

Jak prać odzież sportową, aby długo służyła?

Poradniki

Aby nasze ubrania outdoorowe zachowały funkcjonalność na długi czas, należy o nie odpowiednio dbać. Jak prać merino, puch, bambus i inne materiały? Podpowiemy Wam!

Wszystko o odzieży outdoorowej

Poradniki

Miękkie prezenty, które zapewnią Wam ciepło! Wszystko o nich znajdziecie w naszym przewodniku po artykułach o odzieży.

Jak używać kompasu? Przewodnik dla entuzjastów outdooru

Poradniki

Jak się nie zgubić podczas wędrówek? Przeczytajcie nasz artykuł i nauczcie się obsługiwać kompas.

Wybrane dla Ciebie

659,92  (21.2 %) od 519,99 

Porównaj

281,00  (18.15 %) 229,99 

Porównaj

Butelka sportowa Isostar 1000ml

23,32  (9.99 %) 20,99 

Porównaj

429,46  (15.01 %) 364,99 

Porównaj

Torebka pod siodło Just One Drive 3.0 S

45,02  (15.62 %) 37,99 

Porównaj

224,19  (14.81 %) 190,99 

Porównaj

Okulary dziecięce 3F Bits

72,14  (9.91 %) 64,99 

Porównaj

349,00  (32.38 %) 235,99 

Porównaj