ForCamping s.r.o.

Sekcja użytkownika

Zaloguj się

Koszyk

Twój koszyk jest pusty. Potrzebujesz pomocy z wyborem? Zajrzyj do poradnika lub napisz do nas.

Darmowa dostawa

299,00 

Czy wiesz, że oferujemy darmową dostawę przy zamówieniach powyżej 299,00 zł?

Naprawa ślizgów nart zjazdowych i biegówek

Tego po prostu nie unikniemy. Czasem najedziemy na kamień ukryty w śniegu, innym razem świadomie lub przypadkiem przejedziemy po ziemi. Ślizg nart wiele wytrzyma. Ale czasami po takiej jeździe pojawia się niechciane zarysowanie. Co z tym zrobić? Zakup nowych nart nie jest konieczny, podobnie jak wizyta w serwisie. Naprawę ślizgu biegówek i nart zjazdowych można wykonać samodzielnie. Jak to zrobić?
Serwis nart zjazdowych

Spis treści

 

Wstęp

Narty należy dokładnie sprawdzić przed rozpoczęciem sezonu narciarskiego. Po roku bezczynności odkurz je, dokręć śruby, wiązania i sprawdź ślizg. Jeśli jakiś kawałek jest odłamany lub są w nim rysy, napraw je jeszcze przed kolejną jazdą na śniegu.

Czasami problem ze ślizgiem jest oczywisty, innym razem mniej widoczny. Narty, snowboardy i biegówki sygnalizują potrzebę naprawy ślizgu również w mniej dosadny sposób. Zapewnij im serwis również w tych przypadkach:

  • narty zacinają się podczas wolnej jazdy,
  • na biegówkach musisz wkładać znacznie więcej wysiłku w jazdę,
  • na ślizgu utrzymuje się brud i widoczne są na nim rysy.

 

Przygotowanie nart do naprawy

Na naprawę ślizgu nart, biegówek i snowboardu zarezerwuj sobie czas i przestrzeń. Idealnie jest, jeśli solidnie zamocujesz narty. Wtedy będziesz mógł spokojnie pracować i nie martwić się, że się przewracają i przesuwają.

Przydatnymi pomocnikami są:

  • stół do smarowania,
  • profil i nogi do smarowania,
  • imadła.

Wszystko to możesz wygodnie zamówić do domu z odpowiedniej kategorii.

Przed każdą naprawą czeka Cię ten sam proces. Musisz oczyścić istniejący ślizg. Przygotuj sobie:

Jeśli ze ślizgu odstają jego fragmenty, zetnij je za pomocą cykliny. Następnie usuń resztki wosku z nart. Idealnym pomocnikiem jest rozpuszczalnik do wosku. Postępuj od czubka do pięty i dokładnie przejedź po ślizgu szczotką i szmatką. Ślizg przygotowany do naprawy powinien być gładki, suchy, odtłuszczony i czysty.

 

Drobne zarysowania

Do domowej naprawy drobnych zarysowań ślizgu niezbędny będzie kluczowy pomocnik: świeca. Ale zapomnij o klasycznej świecy parafinowej, którą zapalasz w domu na stole. Do naprawy ślizgów nart, biegówek i snowboardów zaopatrz się w świecę grafitową lub polietylenową. Spotkasz się również z oznaczeniem kofiks lub P-Tex, drip candle, świeca kofiksowa.

Przygotowanie nart do serwisu
W domu łatwiej będzie Ci pracować z nartami, jeśli je solidnie unieruchomisz.

 

Rozgrzej świecę. Powinna palić się małym, niebieskim płomieniem. Duży, pomarańczowy płomień jest już zbyt silny, a świeca będzie mocno kapać. Obróć ją, aby go przygasić. Gorący wosk zawsze pozwól spływać lekko po boku świecy, aby paliła się tylko jej końcówka i aby nie wylała się od razu duża ilość wosku na jedno miejsce. Miej pod ręką również miejsce, gdzie będziesz bezpiecznie odkładać pałeczkę. Nakap na wszystkie uszkodzone miejsca, do każdej rysy i dziury. Rysa zostanie w ten sposób wypełniona.

Na razie efekt nie musi być gładki i doskonały. Jest w porządku, jeśli materiał wystaje, a powierzchnia jest nierówna. Poczekaj, aż materiał ostygnie. Daj mu około pół godziny. Jeśli w naprawionym materiale jest pęcherzyk powietrza, lepiej zeskrob go i zacznij naprawę od nowa.

Ostudzone, naprawione miejsce przejedź cykliną i wyrównaj ślizg. Na koniec naprawianą rysę przeszlifuj drobnym papierem ściernym.

Aby naprawa była kompletna, wystarczy już tylko nawoskować narty. Rozgrzanie wosku narciarskiego maksymalnie odżywi ślizg i zapewni mu długą żywotność. Przeczytaj nasz poradnik, jak smarować biegówki.

Wskazówka: Zarówno świece, jak i smary do jazdy na każdym rodzaju śniegu, dostarczają np. firmy TOKO oraz Swix.

Zasadniczo jednak zwykle obowiązuje zasada, że naprawiona część nie będzie ślizgać się tak doskonale jak wersja bez napraw. Naprawa świecą nie jest również trwała. Jest to materiał nieco bardziej miękki niż ślizg. Co więcej, kładziesz gorący wosk na zimny materiał. Doskonałe połączenie nie powstanie, nawet jeśli podgrzejesz narty suszarką. Dlatego zazwyczaj naprawiona część lekko się zapada, staje się cieńsza i ściera się w miarę użytkowania. Powstała rysa na nartach po naprawie i kilku jazdach będzie miała gładkie krawędzie. Zdecydowanie jest to lepsze doświadczenie narciarskie niż jazda z nienaprawionymi zarysowaniami. Naprawę trzeba będzie z czasem powtórzyć.

Rysy na ślizgu nart
Jazda na nartach aż do zaparkowanego samochodu to jedna z przyczyn powstawania rys na ślizgu. Parkingi bywają pełne kamyczków. Lepiej zdejmij narty, zarzuć je na ramię i dojdź do miejsca parkingowego.

 

Domowa profesjonalna naprawa rys

Nieco lepszy efekt zapewni naprawa za pomocą pistoletu kofiksowego. To urządzenie rzeczywiście wygląda jak pistolet do kleju na gorąco. Z jednej strony wkłada się do pistoletu świecę, z drugiej wyciska się gorący materiał. Rysę najpierw podgrzewasz, dzięki czemu materiały lepiej się łączą. Pistolet kofiksowy znajdziesz np. pod nazwą Polygun.

Wytłaczarka do ślizgów nart i snowboardów to na przykład Polyman. Ten ręczny pistolet do naprawy materiałem polietylenowym obiecuje takie same właściwości jak oryginalna powłoka ślizgu. Materiał użyty do naprawy łączy się bezpośrednio z oryginalną powłoką. Za pomocą wytłaczarki nanosisz na ślizg potrzebny materiał i jednocześnie go wygładzasz. Cała naprawa odbywa się w jednym przejściu.

Ostrzenie krawędzi nart
Prawidłowo naostrzone i naprawione narty, biegówki i snowboard to pierwszy krok do sukcesu.

 

Jeśli oddasz narty zjazdowe, biegówki, snowboard do serwisu, najprostsza naprawa ślizgu polietylenem, jego szlifowanie i woskowanie wyniesie Cię orientacyjnie około 100 zł. Prawdopodobnie będziesz musiał ją regularnie powtarzać. Domowa naprawa jest więc znacznie tańsza. Większe naprawy są wyceniane według stawki godzinowej. Licz się ze stawką około 200 zł za godzinę.

 

Gdy brakuje fragmentu ślizgu

Jeśli masz ślizg nie tylko zarysowany, ale doszedłeś aż do materiału bazowego (laminat, drewno, aluminium, stal), czeka Cię trudniejsza praca. Uszkodzenie sięgające aż do rdzenia narty należy naprawić jak najszybciej, podobnie jak uszkodzenie sięgające aż do krawędzi narty. Do narty może zacząć przenikać wilgoć. Materiał zacznie się wyginać, a nawet pleśnieć.

Do materiału metalowego wosk nie przylgnie. Uszkodzenia za pomocą świecy kofiksowej nie naprawisz. Podobnie problemem są większe uszkodzenia. Miejsce i jego okolice trzeba będzie usunąć, wręcz wyciąć. Jak to zrobić?

  1. Oczyść ślizg i zaznacz najpierw obszar, który usuniesz. Zniknie uszkodzone miejsce plus około centymetra z okolicy.
  2. To miejsce usuń za pomocą płaskiego dłuta.
  3. Tak samo duży kawałek wytnij z nowego ślizgu i sprawdź, czy naprawdę pasuje do ślizgu.
  4. Naklej ślizg.
  5. Wzmocnij miejsce, umieść w imadłach, ściśnij, aby naprawa trzymała.
  6. Pilnikiem usuń nadmiar materiału, klej i zeszlifuj ślizg.
  7. Postępuj zgodnie z poprzednią procedurą dla mniejszych uszkodzeń.

Ta procedura jest odpowiednia dla wprawnych majsterkowiczów. Ważna jest precyzja, cierpliwość do materiału i podczas pracy. W pozostałych przypadkach lepiej wybrać profesjonalny serwis. Oszczędzisz sobie nerwów.

Jeśli serwis jest gotowy, a nie wiesz, gdzie się wybrać, zainspiruj się na przykład naszymi wskazówkami, gdzie na biegówki.

Przydatne linki

 

Autor: Alena Bouchalová

Źródła: archiwum 4camping, pixabay.com, unsplash.com

Artykuły na podobny temat

Jedzenie do samolotu – zakazane czy dozwolone?

Jedzenie do samolotu – zakazane czy dozwolone?
Bilet lotniczy kupiony, nocleg opłacony, mnóstwo planów na wycieczki. Teraz pozostaje tylko spakować bagaże tak, aby przejść przez kontrolę, nie być zdanym na menu pokładowe i móc bez problemu funkcjonować zaraz po przylocie. Podróżowanie samolotem bywa męczące, ale odpowiednio dobrane przekąski potrafią zdziałać cuda. Z tego artykułu dowiesz się, jakie jedzenie i napoje możesz zabrać na pokład samolotu, a czego z pewnością nie wniesiesz.